Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday 22 September 2013

Piala Malaysia 2013: Terengganu penyelamat Pahang



Sekalipun diaibkan oleh Kelantan 4-0 malam tadi, Pahang masih tetap mampu mengukir senyuman apabila mengiringi juara bertahan itu layak ke suku akhir Piala Malaysia.

Skuad bimbingan Dollah Salleh seharusnya terhutang budi dan mengucapkan terima kasih kepada jiran mereka, Terengganu yang sudah tersingkir dari pada saingan apabila berjaya mengikat Negeri Sembilan 2-2 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi.
Walaupun berkongsi lapan mata dengan Negeri Sembilan, skuad Tok Gajah layak atas ke lebihan jaringan.

Pahang hampir di depan ketika permainan baru memasuki minit keempat apabila rembatan Amirulhadi Zainal terbias Shakir Shaari dan bola menuju tepat ke gawang tuan rumah namun Khairul Fahmi pantas menguis keluar bagi menyelamatkan keadaan.

Anak buah Bojan Hodak kembali memberi tentangan sengit empat minit kemudian apabila Faiz Subri bijak melintang bola kepada Indra Putra Mahayuddin betul-betul di depan gawang pelawat namun rembatannya sedikit tersasar di sebelah kiri.

Aksi permainan kedua-dua pasukan bertambah rancak, bermula gerakan solo Norfarhan Muhammad yang mengumpan kepada Indra Putra pada minit ke-16 namun teragak-agak untuk mengutip bola di dalam kotak penalti sebelum pelawat membalas menerusi tandukan R Gopinathan yang sedikit melewati gawang tuan rumah seminit kemudian.

Suasana di stadium keramat bergema dengan sorakan padu hampir 25,000 penyokong apabila Kelantan memperoleh gol pertama pada minit ke-20.

Ketua Pasukan, Badhri Radzi bijak melorongkan bola kepada Indra Putra dan bekas pemain kebangsaan itu mudah memperdayakan penjaga gol, Khairul Azhan sebelum menolak masuk ketika gawang pelawat ternganga luas.

Ternyata jaringan tersebut menghangatkan lagi tempo perlawanan dan anak buah Dollah Salleh jelas tidak patah semangat untuk bangkit menyamakan kedudukan tetapi dikecewakan ketangkasan Khairul Fahmi yang menepis keluar rembatan Gopinathan pada minit ke-23.

Menuju minit ke-29, Kelantan kempunan untuk mendapatkan sepakan penalti apabila bola didakwa terkena tangan pertahanan Pahang, Saiful Nizam Miswan di dalam kotak penalti namun pengadil, Syed Azhar Syed Kamar tidak terpedaya dengan rayuan pemain tuan rumah.

Tok Gajah seharusnya berjaya mengimbangi kedudukan pada minit ke-42 apabila Damion Stewart pantas melonjak tinggi dengan menanduk sepakan bebas Mohd Saiful Nizam namun Matias Conti gagal menyambar bola di depan gawang tuan rumah.

Tidak cukup dengan jaringan tersebut, Hodak melakukan pertukaran pertama dengan memasukkan bintang import sensasi, Dickson Nwakaeme bagi menggantikan Mohd Faiz Subri sebaik babak kedua bersambung.

Penyerang Nigeria itu tidak perlu menunggu terlalu lama untuk mempamerkan sentuhan berbisanya apabila melakukan umpanan pendek kepada Indra Putra pada minit ke-46 namun percubaannya tersasar di atas palang pelawat.

Kemaraan Nwakaeme seakan sukar dibendung apabila dia secara bersahaja mudah memperdayakan dua pertahanan pertahanan Pahang pada minit ke-51 sekali gus mencetuskan situasi kelam-kabut namun Mohd Norfarhan gagal menolak masuk ke gawang pelawat.

Kubu akhir Pahang terus diasak pada minit ke-63, juga menerusi Nwakaeme yang memanfaatkan kesilapan Azidan Sarudin yang kehilangan bola di luar kotak penalti namun percubaannya diselamatkan Khairul Azhan.

Pelawat bangkit melancarkan serangan balas pantas tiga minit kemudian menerusi gerakan solo Gopinathan tetapi rembatan derasnya dari luar kotak penalti singgah di tiang gol kiri Kelantan ketika Khairul Fahmi sudah tertewas di posisinya.

Namun seminit kemudian, bermulalah pesta gol buat Kelantan apabila Nwakaeme dengan tenang memporak-perandakan benteng pertahanan pelawat di dalam kotak penalti sebelum melepaskan rembatan ke penjuru sebelah kiri untuk gol kedua pasukannya.

Kem Pahang ceria seketika pada minit ke-71 apabila Amirulhadi meletakkan bola di dalam gawang tuan rumah namun pengadil tidak mengiktirafkan jaringan tersebut setelah bekas pemain Selangor itu dikesan berada dalam posisi ofsaid.

Menghampiri minit ke-82, Nwakaeme terus mempamerkan kejantanannya apabila meledakkan gol ketiga Kelantan dengan menolak masuk sepakan bebas Zairo Anuar Zalani setelah berlaku salah faham di antara Kapten Pahang, Mohd Razman Roslan dan penjaga golnya.

Seminit sebelum permainan berakhir, Nwakaeme terus menggila apabila mudah melepasi kekangan dua pemain pertahanan pelawat sebelum merembat kencang melepasi jangkaun Khairul Azhan untuk melengkapkan hatrik pertamanya bersama Kelantan pada musim ini.

Walau tumpas di tempat lawan , semangat juang yang tinggi
ditunjukkan oleh penyokong-2 Pahang yang hadir
membuatkan suasana duka menjadi meriah 
RUMUSAN
Walaupun sudah layak ke suku akhir, pasukan Pahang perlu segera baiki kesilapan-kesilapan yang menyebabkan kita tumbang di Kota Bahru.  Ketidakmampuan barisan Pahang membaca hantaran through pass pasukan Kelanatan menyebabkan lawan terlalu mudah menjaringkan gol.

Kehadiran pemain Nwakame pada separuh masa kedua pula memberi masalah tambahan kepada barisan pertahanan. Nwakame mempunyai kawalan bola yang baik dan fizikal yang keras menyebabkan pemain pertahanan Pahang terlalu sukar mengawal beliau semalam.

Selepas Kelantan mendapat gol kedua, pemain Pahang pula seperti sudah mengalah dan berputus asa. Kelantan mengambil kesempatan ini untuk menambah jaringan.

Untuk aksi suku akhir, Pahang akan bertemu pasukan kelab,PKNS FC yang muncul pasukan paling kosisten dalam kempem Piala Malaysia tahun ini. Pasukan Pahang perlu melakukan persedian rapi untuk menghadapi mereka.

Dollah Salleh perlu mengkaji bagaimana cara terbaik mahu mengekang pemain import mereka, Patrick Ronaldinho. Beliau adalah tonggak utama pasukan PKNS dan corak permainan Patrick adalah lebih kurang dengan Nwakame dan jika Pahang berjaya mengunci pemain ini, Pahang tidak menghadapi masalah untuk ke separuh akhir.

Hogoh Pahang Hogoh!!!
Menang Tak Bermegah, Kalah Takkan Rebah!!!


LINEUP: Pahang (vs Kelantan)
Azhan(GK); Poyeng, Stewart, Razman, Ijan;Yol,Hafiz, Azidan, Gopi; Alex, Conti