Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday 8 February 2014

Sejarah berulang di Stadium Darul Makmur!

Dramatik! Fantastik! Itu kata-kata yang dapat diperkatakan tentang perlawanan yang berlangsung malam tadi. Perlawanan "panas" antara pasukan Pahang dan JDT malam tadi berlangsung dengan begitu menarik sekali.

Kesebelasan utama Pahang menentang JDT FC
FOTO: Dunia Sukan
                                            
Pasukan Pahang membuka tirai jaringan seawal minit ke 12 setelah hantaran Conti mudah menewaskan penjaga gol JDT hasil hantaran Hafiz. Mendahului di awal permainan tidak merencatkan serangan Tok Gajah, malah terus menerus menyerang ke arah kubu lawan. Pada minit ke 20 sekali lagi pasukan Pahang mendapat peluang keemasan setelah Gopi melakukan hantaran lintang dan disambar Kojie lalu terkena palang. Tidak lama selepas itu, Gopi melakukan "placing" ke arah gawang gol lawan tetapi ditepis kemas Norazlan Razali. JDT sekali sekala melakukan serangan balas dengan gerakan-gerakan one-two pemain import mereka. Serangan JDT akhirnya berhasil setelah Amri Yahya melakukan "cut-back" lalu disambar Pablo Aimar untuk menyamakan kedudukan di masa tambahan. Separuh masa pertama berakhir dengan keputusan 1-1.

Conti meraikan jaringan pertama Pahang
FOTO: Dunia Sukan
                                       
Masuk separuh masa kedua, pasukan Pahang bermula garang . Free kick di minit ke 47 dimanfaatkan sepenuhnya setelah Stewart menanduk bola terkena tiang gol lalu pantas disambut Kojie untuk melakukan sepakan deras menewaskan barisan pertahanan JDT. Beberapa pertukaran dilakukan oleh kedua-dua pasukan. Pada minit ke 72, Safee Sali menyamakan kedudukan 2-2 setelah melakukan tandukan padu ke arah pintu gol Pahang juga hasil dari sepakan percuma. Tersentak dengan gol penyamaan, pasukan Pahang dilihat berusaha keras untuk melakukan sesuatu. Pertukaran 2 pemain di separuh masa kedua nampaknya berjaya memberikan impak kepada pasukan. Gol di minit 90+2 diterjemahkan oleh Hafiz Kamal hasil hantaran Azidan  menggamatkan lagi suasana di stadium Darul Makmur. Perlawanan tamat dengan keputusan 3-2. Kemenangan berpihak kepada pasukan Pahang.

Penyelamat pasukan Pahang. Hafiz Kamal menjaringkan
gol di masa kecederaan. FOTO: Dunia Sukan
                                         
Ulasan :

Setelah 4 kali berturut-turut bertandang ke tempat lawan, kemenangan di tempat sendiri semalam sudah pasti menaikkan moral para pemain dan penyokong-penyokong .Mengekalkan kesebelasan utama di Jalan Besar tempoh hari tampak membuahkan hasil. Diperkuatkan lagi pemain-pemain yang baru pulih dari kecederaan seperti Dickson dan Surendran memberikan impak positif kepada pasukan.

Alex yang keluar awal akibat kecederaan diganti oleh Surendran . Surendran melakukan tugas dengan baik setelah melakukan gerakan-gerakan dan hantaran-hantaran bahaya ke dalam kotak penalti. Kemasukan Dickson 15 minit sebelum tamat perlawanan juga dilihat memberi impak positif. Dickson menghadiahkan sepakan percuma yang menghasilkan gol untuk Pahang di minit-minit akhir perlawanan .

Pemain tengah kita iaitu Azidan dan Hafiz dilihat semakin selesa beraksi bersama. Kombinasi yang hebat dan terbaik untuk memacu gerakan pasukan Pahang. Begitu juga di bahagian pertahanan yang bertindak cemerlang mematahkan serangan pihak lawan. Beberapa kesilapan-kesilapan mudah seperti "miss communication" dan sebagainya harus dielakkan selepas ini.  Percaturan Ron Smith dilihat semakin menjadi . Coach mulai kenal pemain-pemain . Diharapkan semoga Pahang terus menerus mencipta kejutan dan kemenangan. Ini yang dimahukan peminat .

Sejarah berulang. Musim lepas kita melakukan "come back" 3-2 di Stadium Darul Makmur.
Musim ini sekali lagi Pahang menang 3-2 ke atas JDT di Stadium Darul Makmur dengan adegan penuh dramatik!


Hogoh Pahang Hogoh !
Dari Rodong Untuk Rodong !

Line up Pahang vs JDT

Azhan, Razman , Stewart, Zesh Rahman, Poyeng, Azzammudin ( Surendran ) , Hafiz, Azidan, Gopi, Conti ( Dickson ), Fauzi ( Faizol )