Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday 22 August 2013

Piala Malaysia 2013: Stewart hero Pahang

Kesebelasan utama Pahang
Pahang berjaya mengikat juara bertahan, Kelantan, pada aksi pembukaan Piala Malaysia 2013 di Kuantan yang menyaksi 5 kad kuning, 2 kad merah dilayangkan pengadil dalam perlawanan ini.

Keputusan seri boleh dikatakan satu keputusan yang adil dimana corak permainan yang menarik yang dipamerkan oleh kedua-dua pasukan kedua-dua pasukan beraksi dengan sepuluh orang pemain di separuh masa kedua setelah Fahkri Saarani dan Surendren dilayangkan kad merah, akhirnya perlawanan berkesudahan 1-1.

Terdahulu, Kelantan berjaya mendapatkan gol pendahuluan apabila sepakan Mohd Badhri Radzi terbias pemain pertahanan Tokgajah sebelum bola menerjah ke gawang Pahang pada minit ke-9.

Tersentak dengan jaringan tersebut, anak buah Dollah Salleh berusaha untuk menyamakan kedudukan tetapi kekebalan pasukan pelawat menafikan jaringan skuad Tok Gajah itu.


Razman turun sebagai kepten Pahang
buat kali pertama

Peluang terbaik Pahang menerusi Amirulhadi pada minit ke 20 yang berjaya melepaskan rembatan deras, namun berjaya diselamatkan oleh penjaga gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat.

Seminit sebelum berakhir separuh masa pertama tamat, Pahang memperoleh satu lagi peluang untuk samakan kedudukan menerusi Hafiz, tapi sekali lagi Khairul Fahmi berjaya menafikan sepakan Hafiz Kamal tersebut.

Tamat separuh masa, Pahang 0-1 Kelantan.

Bermula separuh kedua bermula, Pahang memasukkan Azamuddin Akil mengantikan Faizol yang tenggelam corak permainannya di separuh masa pertama.

Kemasukkan Azamuddin berjaya mengubah corak serangan pasukan Pahang yang menyaksikan Pahang hebat mengempur kubu pertahanan Kelantan.

Pada minit ke 64, Skuad kendalian Bojan Hodak terpaksa beraksi dengan 10 pemain apabila Fakri Saarani dilayangkan kad merah selepas mengasari Hafiz Kamal.

Ketika Pahang berusaha mencari gol, R. Surendran dilayang kad merah selepas menendang pemain Kelantan, Daudsu Jamaluddin pada minit ke 80.

Dan minit ke-85, Stewart muncul penyelamat Pahang apabila melayangkan badannya untuk menanduk kemas sepakan sudut Hafiz Kamal untuk membolehkan penyokong tuan rumah bergembira.

Masa tamat, Pahang 1-1 Kelantan.

Rumusan

1 mata di tempat sendiri bukanlah sesuatu yang positif dalam satu-satu pertandingan sebegini. Walaubagaimanapun, keupayaan pasukan Pahang mengikat juara bertahan patut diberikan kredit. 

Aksi Pahang bukanlah pada tahap sebenar dengan tampak kelonggaran dari segi hantaran yang tidak kemas dan juga keserasian pemain agak kurang.

Percaturan Dollah Salleh meletakkan lima pemain midfield menyebabkan Matias Conti kurang menyerlah di hadapan. Conti bergelut untuk melepasi pemain pertahanan Kelantan yang beraksi dengan sedikit defensive. Hanya selepas kemasukan Alex di separuh kedua kedua berjaya merancakkan semuala serangan Pahang.

Buat Suren, jadikan insiden kad merah tersebut sebagai panduan yang amat berguna untuk menjadi pemain yang lebih matang dan profesional di masa hadapan. "Nothing to be ashamed of in making mistakes but what we should be ashamed of is repeating them."

Semangat yang ditunjukkan pemain-pemain Pahang begitu baik. Keazaman untuk berjuang bermati-matian untuk memperoleh gol patut dikekalkan dalam setiap perlawanan. Jadikan semangat ini satu kekuatan pasukan.


Stewart beraksi cemerlang mengekang
gerakan lawan

Pemain terbaik dalam ini diberikan kepada Damion Stewart. Beliau beraksi begitu baik untuk mengekang penyerang import Kelantan, Nwakame dan jaringan beliau di lewat-lewat perlawanan membuatkan stadium kemabli bergemuruh meraikan jaringan.

Untuk perlawanan seterusnya, Pahang perlu pertingkatkan mutu permainan jika mahu melangkah lebih jauh kerana saingan Piala Malaysia berbeza dengan Liga Super dan sukar dijangka.

Perlawanan Pahang yang seterusnya adalah menentang N.Sembilan di Paroi sabtu ini.

Hogoh Pahang Hogoh!!!
Menang tak bermegah, Kalah takkan rebah!!! 

Line up Pahang vs Kelantan
Azhan; Poyeng, Razman, Stewart, Shahrizan; Suren, Faizol(Alex), Hafiz, Amirulhadi(Azidan), Gopi; Matias Conti