Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday 12 February 2014

PIALA FA 2014: Tok Gajah Diikat Robocop

Kesebelasan utama Pahang menentang PDRM
FOTO: IshakAbuJamin / www.asiana.my

Pasukan dari Liga Perdana, Polis Diraja Malaysia (PDRM) hampir mengejutkan pasukan Pahang dalam saingan suku akhir pertama Piala FA, di Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi, malam tadi.

Jentera depan PDRM lebih banyak melakukan percubaan ke pintu gol sejak dari awal perlawanan lagi

Biarpun turun selaku pasukan `underdog', skuad bimbingan Dollah Salleh terutama barisan depan yang diterajui Chad Charles Souza dan Bobby Gonzales menunjukkan kemampuan apabila berjaya mencabar benteng lawan.

Selepas beberapa percubaan terutama menerusi Souza tidak menepati sasaran dan diselamatkan penjaga gol Pahang, Khairul Azhan, akhirnya mereka berjaya memecah kebuntuan apabila Souza menjaringkan gol pertama pada minit ke-13.


Gol itu berpunca daripada sepakan percuma diambil Mohd Sabre Mat Abu yang menyaksikan bola melantun ke kaki Souza dan dia terus merempat deras menewaskan Khairul Azhan.


Jaringan itu meningkatkan lagi semangat pemain PDRM dan mereka terus melakukan serangan demiserangan ke kubu skuad Tok Gajah.

Mereka berpeluang melebarkan jurang namun percubaan solo AShfaq Ali pada minit ke-26, sedikit tersasar di sebelah kiri pintu gol Pahang.

Biarpun Pahang cuba bangkit, mereka gagal melepasi pertahanan sehingga tamat aksi separuh masa pertama menyaksikan PDRM mendahului Pahang 1-0.

Pahang dilihat memperkemaskan jentera serangan sebaik aksi bersambung dan kemasukan Dickson Nwakaeme nyata mengubah corak persembahan skuad juara Piala Malaysia itu, namun dua peluang diperolehnya pada minit ke-59 dan 66, tidak menepati sasaran.

Matias Conti sekali lagi muncul penyelamat Pahang apabila jaringan beliau pada minit ke-80 berjaya mengikut pasukan tuan rumah.

Conti meraikan jaringan bersama rakan pasukan
FOTO: IshakAbuJamin / www.asiana.my

Pahang sekali mempunyai peluang menambah jaringan 2 minit selepas itu, namun sepakan percuma  Dickson berjaya diselamatkan penjaga gol PDRM.

Jaringan 1-1 kekal sehingga tiupan wisel penamat.

Ulasan
Kelebihan satu gol ditempat lawan menjadi bekalan tipis Pahang untuk aksi suku akhir kedua di Kuantan nanti.

Mengekalkan barisan pemain yang sama ketika JDT FC tempoh hari, Pahang memulakan perlawanan dengan rentak yang perlahan menyebabkan pasukan lawan mudah menguasai perlawanan.

Kelalaian benteng pertahanan  ketika sepakan percuma menyebabkan lawan memperoleh gol. Aspek ini perlu diperbaiki pada perlawanan akan datang kerana ia sangat merugikan pasukan

Perlawanan suku akhir kedua nanti akan berlangsung pada 18 Februari dan jaringan satu sama ini, kedua-dua pasukan masih memperoleh peluang untuk layak ke separuh akhir. Jadi, diharapkan pasukan akan turun dengan lebih semangat ketika bermain di tempat sendiri nanti.

Hogoh PAHANG hogoh!!!
Dari rodong untuk rodong!!!

Line up Pahang vs PDRM
Azhan; Razman(Shahrizan), Stewart, Rehman(Dickson), SaifulNizam; Suren, Azidan, Hafiz, Gopi; Conti, Fauzi(Malik)