Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday 26 February 2015

Kemenangan Pertama Musim 2015

Kemenangan pertama musim ini menjelma dalam perlawanan Piala AFC 2015 setelah pasukan Pahang berjaya menundukkan Yadanarbon FC dengan jaringan 3-2. Skuad Tok Gajah yang tampak garang pada awalnya berjaya mendapatkan gol pertama hasil jaringan Dickson Nwakaeme pada minit ke 6 setelah tendangan leret tepat menuju ke arah pintu gol terbuka disudahkan dengan sempurna. Asakan demi asakan dilakukan dan hasilnya menjelma setelah gol kedua dijaringkan juga oleh orang Besi beberapa minit selepas itu. Perlawanan terhenti seketika selama lebih kurang 5 minit setelah jaring gawang didapati tercabut di bahagian tepi pintu gol lawan. Perlawanan bersambung dan kelihatan rentak permainan kedua-dua pasukan telah berubah. Mendahului dengan jaringan 2-0 sama sekali tidak mematahkan semangat pihak lawan. Kesungguhan serangan balas pihak lawan akhirnya membuahkan hasil setelah rembatan pemain Yadanarbon FC mengubah kedudukan kepada 1-2 setelah bola terkena Damion Stewart tepat menerjah gawang gol sendiri. Separuh masa pertama tamat.


Mulanya separuh masa kedua , Yadanarbon FC tampak terus menerus membuat serangan ke arah pintu gol Pahang.Kesilapan yang dilakukan oleh kapten Pahang memakan diri setelah dilayangkan kad merah beserta pakej kombo penghargaan penalti kepada pihak lawan. Penalti diambil sempurna sekaligus kedudukan bertukar 2-2. Pahang melakukan beberapa pertukaran pemain untuk menyusun semula corak permainan 10 orang. Tidak lama selepas itu Poyeng pula menghadiahkan sepakan penalti kepada pihak lawan tetapi tidak dapat disudahkan dengan sempurna setelah bola terbang jauh melewati palang gol. Pasukan Pahang membuktikan sekali lagi mereka akan bangkit dengan 10 orang pemain. HAsilnya, Gopi menghasilkan jaringan hasil usaha keras Hafiz di penjuru padang pada minit akhir perlawanan. Tamat masa perlawanan, pasukan Pahang membawa pulang 3 mata ke Darul Makmur.


Komen Koi :
1) Penyakit corak permainan  "leweh/tepu" setiap kali mendahului pasukan lawan tetap berulang.
2) Pasukan Pahang kerap kali bermain corak "longball" iaitu bola dari defend direct pada striker. Tidak banyak gerakan menggunakan bahagian midfield.
3) Orang Besi bermain agak tamak. Ada beberapa larian/ruang untuk rakan terbantut kerana beliau "simpan" bola terlalu lama.
4) Pemain muda jersi 27, Azam nampak yakin dan agak "perform" di atas padang. Perlu selalu diturunkan agar chemsitry dengan pasukan semakin baik.
5) Game makin lama makin menyerupai zaman 2004! Mintok Abg Zainal Uboh lah taktikal tu. Game agak bosan. Asyik bola lambung ke atas je cari targetman. Pergerakan tak berapa tersusun dan tak "build up" macam zaman abang ............ jadi coach dulu.


KIta masih berada di awal musim. Tetapi di awal musim inilah kita kena beri kritikan sebelum hanyut dibuai kejayaan2 lalu. 

Hogoh Pahang Hogoh!!
TOK GAJAH SELAMANYA!
TOK GAJAH FOREVER!





Perlawanan Piala  AFC seterusnya beserta Carta