Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday 27 January 2014

Liga Super: Kekalahan pertama



Pahang menerima kekalahan pertama tahun ini selepas ditundukkan pasukan Sime Darby, 1-0 di Stadium Selayang, Sabtu lalu.


Beraksi di tempat lawan, Pahang garang mengasak dari awal untuk memburu gol awal. Gopi berjaya mengelecek masuk ke kotak penalti lawan, sebelum sepakan beliau dihalang pertahanan Sime Darby. 

Pasukan tuan rumah yang masih segar dari kemenangan ke atas ATM FA di dalam saingan Piala FA, mula mendapat rentak selepas itu dengan penyerang import mereka, Mahmood Al-Amna melakukan cubaan dari luar kotak, namun tepat ke dakapan penjaga gol Pahang, Khairul Azhan.

Pada minit ke-23, Pahang dapat sepakan percuma selepas Azidan dikasari pemain Sime Darby,tetapi sepakan percuma tersebut mudah dipatahkan oleh pertahanan lawan.

Sime darby yang mendapat keyakinan selepas it terus menguji pintu gol Pahang, namun Azhan kebal menangkis asakan-asakan lawan.

Pahang hampir mendahului pada minit ke 40 apabila Azzamuddin melepasi pertahanan di kiri padang sebelum melakukan hantaran lintang kepada Conti tetapi sekali lagi cubaan tersebut tersasar.

Tamat separuh masa, Sime Darby 0-0 Pahang.

Bermula separuh masa kedua, Sime Darby terus menyerang Pahang yang masih terkial-kial untuk menguasai bahagian tengah padang.

Benteng kebal pasukan Tok Gajah akhirnya roboh juga pada minit ke 50, selepas Azhan tidak dapat mengagak tandukan Fahrul Razi dari sebelah kanan.

Pahang cuba bangkit selepas itu, namun terganggu dengan aksi pemain lawan yang banyak bermain provokasi  sehingga perlawanan menjadi tegang. Beberapa orang pemain tidak dapat mengawal emosi dan banyak insiden pergaduhan kecil berlaku antara pemain kedua-dua pasukan.

Sime Darby yang mula mengendurkan asakan dan berkampung di kawasan sendiri selepas mendahului menyebabkan pasukan Pahang sukar mencari gol penyamaan.

Tamat perlawanan, Sime Darby 1-0 Pahang.

Ulasan
Kesan beraksi 120 minit di Ipoh, pasukan Pahang sekali tidak mampu mempamerkan permainan sebenar mereka di perlawanan ke 2 liga super tahun ini.

Pasukan lawan menggunakan sepenuhnya kelebihan mereka ada untuk menguasai perlawanan.Sime Darby begitu selesa bermain di home mereka, manakala Pahang bergelut dengan kepenatan dan tekanan turun sebagai pasukan juara Piala Malaysia.

Kelemahan paling ketara pasukan Tok Gajah adalah di bahagian tengah yang tidak berfungsi dengan baik. Ron Smith cuba mengandingkan Poyeng dengan Azidan, namun tidak menjadi. Aksi Gopi di sayap kanan juga kurang berkesan.

Taktikal pasukan lawan yang lebih suka bertahan lebih menyukarkan pasukan Pahang. Matias Conti  tidak mampu bergerak bebas setelah dirantai pemain import pertahanan lawan. Aksi pemain serangan sangat terhad dan beberapa sepakan sudut dan sepakan percuma juga banyak di sia-siakan.

Diharapkan, di perlawanan yang seterusnya bertemu Selangor, staff kejurulatihan Pahang dapat menyenaraikan pemain terbaik di kesebelasan utama.  Setiap pemain juga perlu meningkatkan tahap permainan mereka supaya pasukan mampu bangkit di perlawanan ini.

Hogoh Pahang Hogoh

Line up Pahang vs Sime Darby
Azhan; Razman, Stewart, Rehman, Shahrizan; Gopi(Koji), Azidan, Saiful Nizam(Faizol), Faisal(Malik); Alex, Conti