Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday 19 January 2014

Pahang juara Piala Sumbangsih 2014



Matias Ruben Conti sekali lagi menjadi menjadi hero Pahang apabila jaringan tunggal beliau membantu skuad Tok Gajah muncul Pemenang Piala Sumbangsih 2014, menewaskan pasukan Lions XII 1-0 di Stadium Darul Makmur, semalam.

Conti yang menyambut ulang tahun yang ke-24 semalam menjaringkan gol pada minit 57, selepas menyambar bola muntah hasil cubaan Malik Mat Ariff sebelum itu. Gol tersebut sudah cukup untuk menjulang skuad kendalian Ron Smith Piala Sumbangsih yang kali terakhir menjuarainya pada tahun 1993.

Disaksikan lebih 35,000 penyokong, kedua-dua pasukan memulakan perlawanan dengan tempo yang agak berhati-hati dan gagal menjaringkan gol di separuh masa pertama.

Pahang melakukan serangan awal menerusi Alex yang melakukan percubaan ke arah pintu gol Lions XII, namun dapat diselamatkan oleh Izwan Mahbud.

Gopi cuba melepasi pertahanan Lions XII.
FOTO: Khairul Azrin | DS
Penyokong agak sedikit rasa kecewa apabila bekas tonggak import Kelantan, Dickson Nwakaeme terpaksa dikeluarkan ketika perlawanan baru berlangsung 15 minit kerana masalah kecederaan dan digantikan oleh Matias Conti.

Conti tidak menunggu lama untuk memberi impak dalam perlawanan apabila beliau melakukan sepakan gunting di depan gawang lawan, namun tidak menepati sasaran.

Walaupun Pahang menguasai perlawanan, Lions XII masih mampu melakukan serangan ke arah kubu pasukan Pahang. Khairul Amri hampir meletakkan pasukan pelawat di hadapan apabila larian solo beliau dari tengah padang berjaya menyelinap masuk ke kawasan kotak penalti Pahang, namun dapat diselamatkan penjaga gol Pahang, Khairul Azhan.
Tamat separuh masa, Pahang 0-0 Lions XII.

Bermula separuh masa kedua, Pahang melakukan sedikit pertukaran taktikal dengan Malik Mat Ariff lebih banyak terlibat dengan gerakan serangan.

Hasilnya, melalui gerakan satu-dua dengan Azidan Sarudin, Malik meloloskan diri ke dalam kotak penalti lawan, namun percubaan awal beliau berjaya diselamatkan sebelum bola muntah ke kaki Conti untuk meletakkan bola ke dalam gol Lions XII.

Malik Ariff diberi peluang bermain kesebelasan utam mengantikan
R.Surenderen yang mengalamikan kecederaan. FOTO: Khairul Azrin
Pahang berpeluang menambah jaringan selepas itu, namun banyak percubaan dapat dipatahkan oleh benteng pertahanan Lions XII.

Jaringan 1-0 kekal sehingga tamat perlawanan. Pahang juara Piala Sultan Haji Ahmad Shah 2014.

Ulasan
Permulaan yang baik dari juara Piala Malaysia. Majoriti pemain Pahang masih dahagakan kejayaan, sama dengan tahun lepas.

Dari segi rentak permainan, Pahang 2014 agak berbeza dengan Pahang 2013. Walaupun pemain yang sama, corak permainan Pahang lebih variasi hasil sentuhan jurulatih baru, Ronald Smith. Pemain perlu cepat mengadaptasi dengan taktikal beliau supaya perlawanan lebih menarik dan menghiburkan.

Zesh Rehman,pemain kelahiran Pakistan yang dibawa masuk oleh Pahang berjaya membuktikan reputasi beliau sebagai pemain import yang berkaliber. Jika sebelum ini skuad Tok Gajah sentiasa mengharapkan Damion Stewart, kehadiran Zesh berjaya mengurangkan bebanan Damion di barisan pertahanan. Namun, gandingan Zesh-Damion ada masih ruang untuk dikemaskan.

Dickson pula nyata menjadi senjata sulit bagi pasukan Pahang. Walaupun hanya beraksi 15 minit, beliau nampak sudah ada keserasian dengan pemain-pemain lain. Kecederaan beliau memberi ruang kepada Matias Conti sekali lagi menjadi hero Tok Gajah.

Hero Pahang, Matias Conti menjulang piala bersama Alex
FOTO: Khairul Azrin | DS
Kejuaraan pertama ini memberi tonik tambahan pemain beraksi lebih baik dalam saingan liga super tahun ini. 3 mata dari perlawanan yang dikira juga perlawanan liga super ini cukup baik untuk menduduki kedudukan yang lebih baik dari kedudukan ke-5 dalam saingan tahun lepas.

Line up Pahang vs Lions XII
Khairul Azhan; Razman(Jalal), Stewart, Rehman, Shahrizan; Malik(Faizol), Hafiz, Azidan, Gopi; Azzammuddin, Dickson(Conti)

Hogoh Pahang Hogoh!
Menang tak bermegah, kalah takkan rebah!