Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday 20 April 2013

Kekalahan tipis di Larkin : Pahang 0 JDT 1


Gambar : Johor Fan Club


Game kedua dalam pusingan kedua Liga Super semalam menyaksikan pasukan Pahang kalah tipis 1-0 di Stadium Larkin. Perlawanan yang disiarkan secara langsung di Astro Arena itu mendapat perhatian dan disaksikan oleh semua peminat bola sepak seluruh Malaysia . Perlawanan yang menarik dan seimbang. Tetapi kelebihan dalam beberapa aspek dalam pasukan JDT dan kelemahan dalam beberapa segi dalam pasukan Pahang adalah punca keputusan perlawanan 1-0 malam tadi.

Jika kita lihat kepada kesebelasan utama Pahang malam tadi, penggempur utama tempatan iaitu Kojie tidak diturunkan . Sebaliknya Conti digandingkan dengan Amirul Hadi di bahagian hadapan dibantu oleh Gopi, Alex, Faizol, dan Hafiz Kamal di bahagian tengah. Mengikut dari segi taktikal, adalah sesuatu yang mengejutkan dengan formasi 4-5-1 ini. Dollah Salleh dilihat cuba mengelirukan pihak lawan dengan formasi yang lain daripada biasa . Tetapi taktik ini nampak nya tidak sesuai untuk game bertemu JDT ini. Harap abang Dollah buat ulang kaji mengenai game ini. Mungkin juga Abang Dollah cuba membaca permainan pihak lawan dalam beberapa aspek untuk persedian semi-final nanti. Tetapi perlawanan tetap rancak .

Gol yang dijaringkan ole Nunez semalam adalah daripada serangan counter attack daripada pihak lawan. Gerakan ini bermula apabila tendangan sudut rendah dapat kepada player lawan, sekaligus counter attaack berlaku. Beberapa peluang oleh pasukan Pahang terhidang hasil cubaan daripada Hafiz Kamal, Kojie, Razman, dan Alex. Tendangan Alex yang dilihat mencari palang. Free Kick dan percubaan dari luar kotak penalti oleh Hafiz Kamal sedikit tersasar daripada sasaran. Tandukan kojie hampir-hampir menghadiahkan gol buat Pahang. Razman melakukan freekick mencari angle tetapi tersasar. Razman juga menyambung bola tandukan daripada kojie juga dilihat gagal mencari gawanag gol. Itu adalah antara cubaan-cubaan menarik dan asakan yang Pahang lakukan.

Antara player yang kurang menyerlah malam tadi adalah Gopi, Faizol, dan Conti. Gopi yang kelihatan agak terburu-buru dan gerakan yang di"create" oleh beliau sering tidak menjadi. Faizol pula nampak seperti serba tidak kena. Kelihatan gugup. Control ball yang biasanya kemas tidak ditunjukkan malah sering hilang bola . Mathias Conti pula nampaknya diikat kemas oleh Aidil. Beliau langsung tidak dapat bergerak dengan bebas.Ini bukan kutukan, tetapi pandangan daripada kami agar pada perlawanan akan datang performance mereka dapat ditingkatkan sebab mereka adalah antara orang penting pasukan Pahang yang berada di dalam padang.


Sekarang ini pasukan 5 mata di belakang pendahulu liga iaitu JDT. Peluang masih terbuka. Harapan nya Pahang dapat membawa pulang Piala ke tanah Mat Kilau ini.

Menang Kalah Pahang Tetap Di Hati Koi!
Hogoh Pahang Hogoh !

P/s : Jersi Pahang semalam nampak macam Santos FC tak daripada dalam TV ? hehe